Olut - "Meemi" Saison

(Tämä kirjoitus on tehty jälkeenpäin)

Edellisestä Saisonista jäi itsellä hieman hampaankoloon, koska tuli hieman hölmöiltyä mosaic kuivahumaloinnin kanssa ja lopputulos ei miellyttänyt. Resepti vedettin jokseenkin uusiksi ja tällä kertaa haetaan hieman tummempaa Saisonia.

HOME BREW RECIPE:
Title: Meemi
Author: VeyoExxon
Brew Method: BIAB
Style Name: Saison
Boil Time: 75 min

STATS:
Original Gravity: 1.048
Final Gravity: 1.000
IBU (tinseth): 21.77
SRM (morey): 9.97

FERMENTABLES:
3 kg - Organic Pilsner Malt (56.4%)
1 kg - Munich (18.8%)
0.5 kg - Wheat Malt (9.4%)
0.5 kg - Melanoidin (9.4%)
0.1 kg - CaraMunich III (1.9%)
0.1 kg - CaraAmber (1.9%)
0.12 kg - Crystal 55L (2.3%)

HOPS:
30 g - Hallertau Hersbrucker, Type: Leaf/Whole, AA: 2.8, Use: Boil for 60 min, IBU: 9.73
20 g - Styrian Goldings, Type: Pellet, AA: 3.9, Use: Boil for 60 min, IBU: 9.94
20 g - Hallertau Hersbrucker, Type: Leaf/Whole, AA: 2.8, Use: Boil for 2 min, IBU: 0.55
20 g - Mandarina Bavaria, Type: Pellet, AA: 7.2, Use: Boil for 2 min, IBU: 1.55

MASH GUIDELINES:
1) Temp: 64 C, Time: 60 min, Amount: 20 L
2) Temp: 66 C, Time: 15 min, Amount: 20 L
3) Sparge, Temp: 70 C, Time: 0 min, Amount: 8 L, Fill to 23l

OTHER INGREDIENTS:
2 tsp - Add Irish moss, Time: 15 min, Type: Other, Use: Boil
1 each - Water chemicals, Time: 75 min, Type: Water Agt, Use: Mash

YEAST:
Danstar - Belle Saison Yeast



Vedensäädössä 2,5g epsom salt, 7g viiniliitu, 1g ruokasooda, 3g kalsiumkloridi ja 0,5 suola.

Lopputulos oli periaatteessa ihan hyvä, mutta oivalsin etten erityisemmin pidä Saisonhiivan jättämästä vehkeen mausta olueen :-). Tämä saison tuli tehtyä jokseenkin yhtä aikaa edellisen Weissbeerin kanssa, joten lopulta join suurimman osan fifty-sixty sekoituksena. Se oli parempaa kuin kumpikaan erillään. Weissbeer häivytti saisonhiivan makua ja saisonin tummuus peitti weissin tunkkaisuuden. Jatkossa en tee enää saisonia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Siideri - Testierä kaupan omenamehusta

Olut - "Jeesus v2" ESB

Olut - "Yrmy" Golden Ale