Brändityöskentelyä

Lopputuotteen lisäksi on tärkeää miettiä esillepanoa. Tarralappu pullon kyljessä tai korkissa riittää monille, mutta itse haluan panostaa myös etikettiin. Graafisen suunnittelun osalta istun visuaalisen silmäni päällä, joten helpointa on mennä parodialinjalla. Otetaan joku arvostettu instituutio, keksitään sopiva juju siihen päälle ja viedään homma maaliin niillä kyvyillä, mitä käytettävissä on.

Nokialaisena Keisari on ollut minulle pitkään sydäntä lähellä ja pitkän aikaa olenkin makustellut ainoastaan heidän tuotteitaan. Kunnianosoituksena tälle loistavalle panimolle ja heidän työlleen brändäyksen parissa päädyin valitsemaan heidät parodiani kohteeksi. Pahoittelen syvästi, mikäli tästä aiheutuu heille jotain mielipahaa.

Joitakin omia ohjenuoria etikettien suhteen:
  • Parodian kohteelta ei varasteta mitään valmista grafiikkaa - ainoastaan ideat. Grafiikat luodaan tavalla tai toisella omin karvaisin kätösin. Ei-kaupallisena ja pelkästään omaan käyttöön tarkoitettuna tuotteena tässä ei syyllistytä (maalaisjärjellä) mihinkään rikkeisiin eikä tekijänoikeuksia rikota kohtuuttomasti. Otan mielelläni vastaan palautetta, jos joku on toista mieltä.
  • Vedä överiksi, koska parodia.
  • Etiketeissä täytyy olla jotain tuttua ja yhteistä teemaa.
  • Tee johdonmukaisia tuotteita toistuvalla graafisella ilmeellä - älä keksi joka kerta pyörää uusiksi ja vaihda tyyliä tuotteiden välillä. Jätä se puoli muille Pirkanmaalaisille käsityöläispanimoille :-)
Näiden perusteella muotoutui "Panimon" nimeksi VeyoExxon Brewery ja sille panimon logo, mikä näkyy myös tämän blogin otsikossa.

Kaikille tuotteille yhteisen brändin olisi hyvä muistuttaa parodian kohdetta. Lempisanani oluen kulutustottumuksien kuvaajana on ollut pitkään "perskänni" ja erityisesti sen tuttavallisempi muoto "persari". Sattumalta tuo sana muistuttaa ulkoasultaan esikuvaansa, joten uskon osuneeni tässä maaliin.

Tuotteiden logot ovat se vaikein pala, joten ajattelin pyöriä mauttoman Internethuumorin alkulähteillä ja valita tematiikaksi erilaiset nettimeemit. Näiden osalta mennään tekijänoikeuksien kanssa hieman harmaalla alueella. 

Näistä lähtökohdista lähdetään sorvaamaan tuotteiden etikettejä yksi kerrallaan. Tavoitteena on, että tuotteen etiketti on valmis ennen kyseisen tuotteen panopäivää, jotta tietäisin panohommissa minkälaiseen lopputulokseen pitäisi tähdätä :-). Katsotaan mitä tästä tulee. Etiketit julkaistaan kunkin oluen yhteydessä ja oletettavaa on, että etiketteihin tulee pikkuhiljaa jotain pientä krumeluuria lisää jokaisella kierroksella.

Alla hieman esimakua tulevasta. "Yrmy" rikkoi omia periaatteitani, joten teen siitä soveltuvan version myöhemmin.


Käydään etikettejä jälkiviisaana läpi kerroksittain:
  • Taustakuvan aaltoilevaisuus ja värjääminen on triviaalia. Joko paska näyttö tai väärät lasit, mutta aluksi värit ovat liian hailakoita.
  • Whatthefont -palvelun avulla voit tunnistaa valmiista grafiikasta lähimmäksi osuvia fontteja. Sieltä voit ostaa haluamasi fontit kiinteään hintaan, mutta nihilistit keksivät luovia tapoja preview-toiminnolle.
  • Alusta asti minulla oli visio vaakunasta, jonka halusin taustalle. Puinen pohja ja metallikoho päälle. Olin jo aiemmin tehnyt moisen kaksikerroksisen vaakunan eri twisteillä sekä itselleni että frendeilleni 15v sitten hattrick.orgin joukkuetta varten, mutta valitettavasti niiden povray-koodit olivat hukkuneet.
    • Äkkiähän sää väännät uuden vaakunan? 
    • Kaverit sättivät, että pitää käyttää modernimpaa työkalua ja neuvoivat asentamaan jonkun S:llä alkavan kamaluuden. 15min jälkeen minulle riitti hiiren kanssa mallailu ja päätin, että teen renderöintityöt koodina - povrayyyy!
    • Aika monta aamuyön tuntia meni tuohon.
  • Tee ensin karkea suunnitelma etiketistä ja iteroi sitä paremmaksi tarvittaessa päivittäin. Jos pääset asemaan, missä pelkkä logo muuttuu eikä muu aseltelma lain, niin keksi jotain pientä jäynää lisää.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Siideri - Testierä kaupan omenamehusta

Olut - "Jeesus v2" ESB

Olut - "Yrmy" Golden Ale